Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Holenderskie Indie Wschodnie

09 października 2010 | Bitwy i wyprawy morskie | Krzysztof Kubiak
Wnętrze domu w Kupang na Timorze, rycina francuska, 1720 r.
źródło: Rzeczpospolita
Wnętrze domu w Kupang na Timorze, rycina francuska, 1720 r.
Widok Batawii, holenderskiej kolonii na wyspie Jawa, początek XIX w.
źródło: Rzeczpospolita
Widok Batawii, holenderskiej kolonii na wyspie Jawa, początek XIX w.
Jan Pieterszoon Coen, generalny gubernator Holenderskich Indii Wschodnich, mal. Jacob Waben, początek XVIII w.
źródło: Rzeczpospolita
Jan Pieterszoon Coen, generalny gubernator Holenderskich Indii Wschodnich, mal. Jacob Waben, początek XVIII w.
Brytyjskie okręty wojenne u brzegów Holenderskch Indii Wschodnich, mal. Dominic Serres, początek XIX w.
źródło: Rzeczpospolita
Brytyjskie okręty wojenne u brzegów Holenderskch Indii Wschodnich, mal. Dominic Serres, początek XIX w.
Skład drewna w holenderskiej Batawii, rycina, ok. 1820 r.
źródło: Rzeczpospolita
Skład drewna w holenderskiej Batawii, rycina, ok. 1820 r.
Targ w Batawii, rycina holenderska, XVII w
źródło: Rzeczpospolita
Targ w Batawii, rycina holenderska, XVII w
Statki u wejścia do portu w Kalkucie, rycina, 1731 r.
źródło: Rzeczpospolita
Statki u wejścia do portu w Kalkucie, rycina, 1731 r.
Brytyjska fregata u wybrzeży Indii, mal. Thomas Whitcombe, początek XIX w.
źródło: Rzeczpospolita
Brytyjska fregata u wybrzeży Indii, mal. Thomas Whitcombe, początek XIX w.
Znak Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej na dokumencie z 1698 r.
źródło: Rzeczpospolita
Znak Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej na dokumencie z 1698 r.
Kapitan John Foote pływający w służbie Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej w stroju azjatyckim, mal. Joshua Reynolds, 1761 r
źródło: Rzeczpospolita
Kapitan John Foote pływający w służbie Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej w stroju azjatyckim, mal. Joshua Reynolds, 1761 r
Francuski dowódca Suffren spotyka się z Hajdarem Alim, władcą królestwa w południowych Indiach
źródło: Rzeczpospolita
Francuski dowódca Suffren spotyka się z Hajdarem Alim, władcą królestwa w południowych Indiach
Plan Pondicherry w Indiach z 1741 r.
źródło: Rzeczpospolita
Plan Pondicherry w Indiach z 1741 r.
Gubernator Dupleix broni Pondicherry przed Brytyjczykami w 1748 r., rycina francuska, 1797 r.
źródło: Rzeczpospolita
Gubernator Dupleix broni Pondicherry przed Brytyjczykami w 1748 r., rycina francuska, 1797 r.
Starcie eskadry brytyjskiej i francuskiej pod Trincomalee na Cejlonie 25 sierpnia – 3 września 1782 r., mal. Dominic Serres
źródło: Rzeczpospolita
Starcie eskadry brytyjskiej i francuskiej pod Trincomalee na Cejlonie 25 sierpnia – 3 września 1782 r., mal. Dominic Serres
Baron Robert Clive, dowódca wojsk brytyjskich w Indiach, zwycięzca spod Plassey, gubernator Bengalu, mal. Nathaniel Dance, 1773 r.
źródło: Rzeczpospolita
Baron Robert Clive, dowódca wojsk brytyjskich w Indiach, zwycięzca spod Plassey, gubernator Bengalu, mal. Nathaniel Dance, 1773 r.
Francuski dowódca Bertrand-Franc, ois Mahe de la Bourdonnais walczący z Brytyjczykami w Indiach, ok. 1750 r.
źródło: Rzeczpospolita
Francuski dowódca Bertrand-Franc, ois Mahe de la Bourdonnais walczący z Brytyjczykami w Indiach, ok. 1750 r.
Nabrzeże w Kalkucie, rycina Thomasa Daniella, 1797 r.
źródło: Rzeczpospolita
Nabrzeże w Kalkucie, rycina Thomasa Daniella, 1797 r.
Brytyjski okręt wojenny na tle portu Madras w Indiach, rycina, 1797 r.
źródło: Rzeczpospolita
Brytyjski okręt wojenny na tle portu Madras w Indiach, rycina, 1797 r.
Portugalska galera u wybrzeży Indii, rycina z dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
źródło: Rzeczpospolita
Portugalska galera u wybrzeży Indii, rycina z dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
Mapa Azji Południowowschodniej, ryt. Nicolas Visscher, XVII w.
źródło: Rzeczpospolita
Mapa Azji Południowowschodniej, ryt. Nicolas Visscher, XVII w.
Manuel Lopez de Legazpi, hiszpański zdobywca Filipin, na pomniku  w Cebu
źródło: Rzeczpospolita
Manuel Lopez de Legazpi, hiszpański zdobywca Filipin, na pomniku w Cebu
Manila, stolica hiszpańskich Filipin, rycina, ok. 1750 r.
źródło: Rzeczpospolita
Manila, stolica hiszpańskich Filipin, rycina, ok. 1750 r.
Dżonka i łodzie na chińskiej rzece, mal. George Chinnery, początek XIX w.
źródło: Rzeczpospolita
Dżonka i łodzie na chińskiej rzece, mal. George Chinnery, początek XIX w.
Holenderska mapa Azji, ryt.  Pieter van der Keele, 1614 r.
źródło: Rzeczpospolita
Holenderska mapa Azji, ryt. Pieter van der Keele, 1614 r.
Chińczycy, rycina z dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
źródło: Rzeczpospolita
Chińczycy, rycina z dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
Abel Tasman
źródło: Rzeczpospolita
Abel Tasman
Widok Sydney w Australii, druga połowa XVIII w
źródło: Rzeczpospolita
Widok Sydney w Australii, druga połowa XVIII w
Zatoka Sydney w Australii, rycina według rysunku Johna Huntera, 1782 r.
źródło: Rzeczpospolita
Zatoka Sydney w Australii, rycina według rysunku Johna Huntera, 1782 r.
Maorysi atakują holenderskie statki u wybrzeży Nowej Zelandii, rycina według rysunku z dziennika Abla Tasmana, połowa XVII w.
źródło: Rzeczpospolita
Maorysi atakują holenderskie statki u wybrzeży Nowej Zelandii, rycina według rysunku z dziennika Abla Tasmana, połowa XVII w.
Statki na redzie Hobart na Tasmanii, mal. Louis Born Dodd
źródło: Rzeczpospolita
Statki na redzie Hobart na Tasmanii, mal. Louis Born Dodd
Replika holenderskiego statku „Duyfken”, na którym Willem Jansz jako pierwszy Europejczyk dotarł do Australii
źródło: Rzeczpospolita
Replika holenderskiego statku „Duyfken”, na którym Willem Jansz jako pierwszy Europejczyk dotarł do Australii
Znak Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, ok. 1730 r.
źródło: Rzeczpospolita
Znak Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, ok. 1730 r.
Targ na Goa, rycina z dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis  podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
źródło: Rzeczpospolita
Targ na Goa, rycina z dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
Holenderski żeglarz Jan Huygen van Linschoten, rycina z „Zapisu podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
źródło: Rzeczpospolita
Holenderski żeglarz Jan Huygen van Linschoten, rycina z „Zapisu podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
Strona tytulowa dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
źródło: Rzeczpospolita
Strona tytulowa dzieła Jana Huygena van Linschotena „Zapis podróży... do Indii Wschodnich”, początek XVII w.
Widok portugalskiej kolonii Goa, rycina, ok. 1750 r.
źródło: Rzeczpospolita
Widok portugalskiej kolonii Goa, rycina, ok. 1750 r.

Na początku XVII w. iberyjskie katolickie potęgi kolonialne znalazły się pod silną presją aspirującej do uzyskania statusu imperium handlowego protestanckiej Holandii

Metody działania Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej (VOC, istniejącej od 1602 r. – patrz nr 34) znamy dobrze, dzięki zachowanym dokumentom źródłowym. Niderlandczycy podzielili obszary swej działalności na trzy podstawowe grupy: tereny zdobyte podlegające ich pełniej władzy; tereny, którym narzucono holenderski monopol handlowy; obszary wolnego handlu. Mimo rozwijającej się w Holandii teorii wolności mórz dyrektorzy Kompanii dążyli do rozszerzenia dwóch pierwszych obszarów, zwłaszcza zaś do zwiększania zasięgu własnego monopolu. Jak pisał założyciel Batawii, gubernator generalny Indii Jan Pieterszoon Coen: „[…] handel w Azji musi być popierany i prowadzony pod ochroną broni Waszych Wysokości i broń ta opłacana być musi z zysków handlowych; tak więc nie możemy prowadzić wojny bez handlu i handlu bez wojny”.

Przyprawy korzenne – sprzedawane z ogromnym zyskiem w Europie – pozyskiwano, narzucając podległej ludności obowiązkowe kontyngenty dostaw po zaniżonych cenach. Uzależniano ją też od dostaw tkanin z Indii, a nawet żywności, gdyż obłożone wysokimi dostawami wsie nie były w stanie uprawiać niczego poza korzeniami. Kary za opóźnienie dostaw bądź ich obniżenie były okrutne. Gdy przydarzyło się to mieszkańcom wysp Banda, wojskowa ekspedycja część z nich wymordowała, a pozostałych obróciła w niewolników i wywiozła w inne rejony archipelagu. Z czasem na plantacjach...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8748

Spis treści
Zamów abonament