Francuskie projekty i angielskie podróbki
Choiseul, podpisując pokój paryski w 1763 roku, przygotowywał się do kolejnej wojny. Powstały nowe stocznie, warsztaty uzupełniały zapasy drewna, marynarka wprowadziła system poboru i powstała wykształcona kadra oficerska, a także techniczna.
W 1765 roku Henri-Louis Duhamel du Monceau, który od 1739 roku był naczelnym inspektorem marynarki, otworzył Ecole des ingenieurs-contructeurs des vaisseaux royaux (Szkoła Praktycznej Inżynierii Morskiej). Placówka kontynuowała tradycję założonej w 1741 roku Szkoły Nauk Morskich, która z braku pieniędzy została zamknięta w 1758 roku. Uczelnia kształciła na potrzeby państwa konstruktorów okrętów i stała się ośrodkiem popularyzacji nowoczesnych metod projektowania jednostek pływających. Właśnie Francuzi wykorzystali jako pierwsi teoretyczne prace Leonarda Eulera i Johanna Bernoulliego o stateczności okrętów i rozmieszczeniu masztów.
Absolwentami uczelni byli m. in.: Antoine Groignard (według jego projektów stocznie zwodowały blisko 340 statków i okrętów), Léon...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta