Jak gmina gospodaruje pieniędzmi
Budżet jest planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów. Uchwala się go na rok kalendarzowy
Podstawą gospodarki finansowej samorządu każdej gminy, powiatu czy województwa jest uchwała budżetowa. Składają się na nią budżet właściwy oraz załączniki.
O tym, co powinna regulować uchwała budżetowa przyjęta np. przez radę gminy, można się dowiedzieć z art. 212 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240 ze zm.). Zaznaczyć trzeba, że w uchwale budżetowej nie mogą się znaleźć inne postanowienia niż te, które wymienia art. 212.
W przepisie tym ustawodawca zapisał m.in. możliwość udzielenia w uchwale budżetowej upoważnień dla zarządu powiatu (województwa) oraz wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) do zaciągania kredytów i pożyczek, emitowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy, a także do dokonywania zmian w budżecie w zakresie przewidzianym w art. 258.
Co poza tym w uchwale budżetowej znaleźć się powinno? Przede wszystkim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta