Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Lepiej nie ignorować wezwania z urzędu

02 czerwca 2011 | Prawo i praktyka | Sławomir Wikariak

Firma, która nie udzieli informacji na żądanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, musi liczyć się z karą finansową. Jej górna granica może wynieść nawet 50 mln euro

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może żądać praktycznie każdej informacji od przedsiębiorcy.

Wynika to z art. 50 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2003 r. nr 50, poz. 331).

Zgodnie z nim „przedsiębiorcy są obowiązani do przekazywania wszelkich koniecznych informacji i dokumentów”. Co więcej, firma nie może zasłonić się nawet tajemnicą przedsiębiorstwa. Także te informacje muszą zostać ujawnione kontrolerom.

Aby żądanie przekazania informacji było skuteczne, muszą zostać spełnione warunki formalne. Żądanie powinno wskazywać:

- zakres informacji,

- cel żądania,

- termin udzielenia informacji.

Dodatkowo musi mu towarzyszyć pouczenie o sankcjach za nieudzielenie informacji (lub udzielenie informacji nieprawdziwych czy wprowadzających w błąd).

Nawet nieumyślne uchybienia

Przedsiębiorca, który zostaje wezwany do udzielania informacji, powinien zrobić wszystko, by spełnić to żądanie.

Leży to bowiem w jego interesie. Kara za bezczynność może wynieść nawet 50 mln euro. Co więcej przed skutkami finansowymi nie chroni nawet to, że błąd popełniono nieumyślnie.

Sankcje te wynikają z art. 106 ust. 2 ustawy. Zgodnie z nim prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną m.in. wtedy,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8943

Spis treści

Ekonomia

Bacardi stawia na whisky i rum
Banki zarabiają coraz więcej
CO2 postrachem przemysłu
Coraz gorsze perspektywy Grecji
Coraz więcej Amerykanów słucha radia w Internecie
Cytat dnia - Waldemar Pawlak, wicepremier, minister gospodarki
Ekologia dla wybranych
Europa żegna Chryslera
Firmy powoli zaczynają inwestować
Frank rośnie wobec dolara
Hiszpański rząd grozi Niemcom procesem
Już po zwyżkach?
KBC sprzeda akcje, by nie pozbywać się Kredyt Banku?
Kalendarium gospodarcze
Kolporter rośnie dzięki drobnej sprzedaży
Liczba dnia - 52,6 pkt ma indeks PMI dla Polski
Meksyk chce rządzić MFW
Mieszkania coraz tańsze
Miliardowe inwestycje w przemyśle w tym roku
NFI Midas: Mobyland i Centernet się połączą
Niepewny los kopalni
Orbis sprzedaje najsłabsze hotele
PGE myśli o rozszerzeniu swojej działalności
Polkomtel: nowy termin dla wiążących ofert
Prada jednak wchodzi na giełdę
Premierzy i eksperci
Próba odbicia po mocnych spadkach
Rosja gwarantuje stabilne dostawy
Rząd silniejszy w PZU
T-Mobile stawia na roaming
Tusk dał zielone światło Strzelec-Łobodzińskiej
W URE bez zmian
W maju fundusze emerytalne były na niewielkim plusie
W skrócie
Wejście chińskiego potentata
Wielkie firmy zakładają wzrost obrotów
Więcej z PIT dla gmin
Wybierająca się w tym roku na warszawską giełdę kolportersko-handlowa spółka spodziewa się w tym roku dwucyfrowego wzrostu przychodów i zysków
Wysokie wyceny Jastrzębia
Wyższa inflacja ratuje budżet państwa
Władze Białorusi proszą świat o ratunek finansowy
ZUS pisze do 200 tys. osób
Za inwestycje ktoś musi zapłacić
Zakupy lubi robić aż 70 proc. Polaków
Zaorane zasiewy zbóż
Zamów abonament