Jak reklamować wady w obiekcie przeznaczonym na firmę
Jeżeli przedsiębiorca kupił lokal w nowym budynku, w którym pękają ściany, nie domykają się drzwi, może domagać się od sprzedającego usunięcia tych usterek
Fuszerki w świeżo wybudowanych i oddanych do użytkowania budynkach niestety się zdarzają. Nie oznacza to jednak, że kupujący musi je zaakceptować. Ma prawo domagać się ich usunięcia. Może to zrobić na dwa sposoby: skorzystać z rękojmi za wady rzeczy sprzedanej lub z prawa gwarancji.
Co to takiego rękojmia za wady
Kodeks cywilny wyróżnia dwa rodzaje wad: prawne i fizyczne. Wada prawna, zgodnie z określeniem zawartym w art. 556 § 2 kodeksu cywilnego, polega na tym, że sprzedawana rzecz stanowi własność osoby trzeciej albo jest obciążona prawem takiej osoby.
Dziś jednak zajmijmy się przede wszystkim wadami fizycznymi. Rękojmia za wady fizyczne przysługuje z mocy prawa i nie można jej w żaden sposób wyłączyć czy ograniczyć, nie trzeba też zapisywać w umowie kupna lokalu (budynku).
O odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne mówi art. 556 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem sprzedający na przykład deweloper odpowiada za usterki zmniejszające wartość i użyteczność lokalu lub budynku.
Protokół to podstawa
Zanim przedsiębiorca otrzyma klucze do świeżo wybudowanego lokalu (budynku), podpisuje protokół odbioru. Ma więc okazję, żeby dokładnie obejrzeć lokal (budynek) i wytknąć wszystkie niedoróbki przedstawicielowi sprzedawcy.
Powinien także przypilnować, żeby
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta