Prawa autorskie dla pracownika czy pracodawcy?
Kwestie autorskie związane z utworami pracowniczymi reguluje art. 12 prawa autorskiego, który stwierdza, że „jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron".
Z brzmienia przepisu wynika, iż ma on zastosowanie w przypadku, gdy umowa o pracę milczy w przedmiocie praw autorskich. W prawie autorskim nie ma żadnych odrębnych uregulowań czy definicji związanych z prawem pracy, posługuje się ono – co należy uznać za działanie in plus – definicjami „umowy o pracę", „pracownika" czy „pracodawcy" uregulowanymi w kodeksie pracy.
W umowie strony mogą więc określić, także w czasie trwania stosunku pracy, węższy lub szerszy zakres nabywania przez pracodawcę praw autorskich majątkowych do utworu pracowniczego, niż to wynika z umowy o pracę lub z celu umowy i zgodnego zamiaru stron.
Jeśli jednak umowa o pracę milczy na ten temat, pracodawca nabędzie prawa do wszystkich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta