Prowadzenie światowej klasy biznesu w długoterminowej perspektywie
Gillian Lees, head of Corporate Governance, CIMA
W ostatnich latach krótko-wzroczne myślenie nazwane zostało przez media katalizatorem kryzysu ekonomicznego. Firmy są zewsząd krytykowane za egoistyczne realizowanie przede wszystkim własnych interesów oraz interesów ich właścicieli. Powszechnie się uważa, że biznes musi działać także na rzecz dobra wspólnego. Powracającym przekazem w debacie gospodarczej jest postulat przyjęcia przez firmy długoterminowej perspektywy działania zapewniającej realizację interesów zarówno biznesu, jak i społeczeństwa. Ale jak w rzeczywistości wygląda takie długoterminowe podejście?
Podstawowym problemem większości przedsiębiorstw jest konieczność efektywnego uzgodnienia działań podejmowanych w krótkiej i dłuższej perspektywie. To, co firma robi dzisiaj, musi wspierać realizację wizji długoterminowej, a nie ją podważać. Najważniejsze jest dostrzeżenie nacisków utrudniających realizację założonych celów.
Mogą być one wywierane przez inwestorów oczekujących szybkich zwrotów z zainwestowanego kapitału czy też wzywających do naśladowania stadnych zachowań innych graczy rynkowych. Ale firmy muszą też pamiętać o kwestiach takich jak niedokładne określenie celów, skutkujące niewłaściwym zachowaniem na rynku.
Pierwszym zadaniem, z jakim należy się zmierzyć, jest określenie odpowiedniego horyzontu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta