Unijna harmonizacja prawa ochrony konsumentów
Po trzech latach negocjacji Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski przyjęły nową dyrektywę wzmacniającą prawa kupujących. Dokonując transakcji przez telefon lub za pośrednictwem Internetu, będą oni tak samo chronieni niezależnie od miejsca zawarcia umowy
Przyjęta dyrektywa o prawach konsumentów zmienia dwie inne: dyrektywę w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (99/44/ WE) i dyrektywę w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (93/13/ EWG) oraz zastępuje dyrektywę w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość (97/7/WE) i dyrektywę w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa (85/577/ EWG).
Wszystko dlatego że obowiązujące w państwach unijnych przepisy stały się zbyt zróżnicowane. Kraje nowelizowały swoje wewnętrzne regulacje, często dostosowując je do specyfiki rynku, w tym dynamicznie rozwijającej się sprzedaży towarów i usług przez Internet.
Trzeba zresztą przyznać, że postęp technologiczny spowodował, że dotychczasowe regulacje unijne przestały odpowiadać bieżącym wymaganiom rynku. Dlatego działania państw mogły być uzasadnione. Jednak dodawanie kolejnych, często niespójnych ze sobą zapisów spowodowało utworzenie mozaiki 27 różnych systemów krajowych.
Teraz normy w zakresie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta