Sprzedawca bez winy też odpowiada
Niedopuszczalne jest łączenie uprawnień z rękojmi i gwarancji w ramach jednej wady rzeczy
Jedną z umów, której każdy niejednokrotnie był stroną, jest umowa sprzedaży. Wiążą się z nią dwie ważne instytucje zabezpieczające interes kupującego na wypadek wad zakupionego przedmiotu. Jednak każda czyni to w odmienny sposób, oferując inne instrumenty ochrony i procedury ich realizacji. Chodzi o rękojmię i gwarancję.
Rękojmia za wady rzeczy i gwarancja jakości pełnią zbliżone funkcje, jednak różnią się istotnie. Najważniejsza różnica polega na tym, że pierwsza przysługuje z mocy prawa, a druga jest zależna od wydania przez sprzedawcę dokumentu gwarancyjnego, w którym zobowiązuje się on do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad, oczywiście jeśli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
Jakie ograniczenia
Z kolei z punktu widzenia sprzedającego przedsiębiorcy istotne jest, że wyłącznie przedsiębiorcy w relacjach między sobą mogą ustalać ograniczenia odpowiedzialności wynikającej z rękojmi, mogą nawet zmodyfikować umowę w taki sposób, że odpowiedzialność sprzedającego ograniczą np. wyłącznie do gwarancji. Tak jak wspomniałam, dotyczy to jedynie obrotu profesjonalnego, czyli pomiędzy samymi przedsiębiorcami. Ustalenia takie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta