Unia chce tańszego i szybszego rozwiązywania sporów z przedsiębiorcami
Nowe propozycje zawarte w projekcie dyrektywy i rozporządzenia mają przyczynić się do powstania jednolitego modelu rozwiązywania konfliktów na linii konsument – przedsiębiorca
Pod koniec listopada Komisja Europejska, będąca głównym inicjatorem aktów prawnych Unii Europejskiej, przedstawiła wstępne założenia aktów, które mają zagwarantować, że wszyscy konsumenci w UE będą mieli możliwość rozwiązywania sporów z przedsiębiorcami bez potrzeby wchodzenia na drogę sądową.
Oczywiście takie możliwości istnieją już obecnie, a tzw. alternatywne metody rozstrzygania sporów mogą polegać na korzystaniu z usług mediatora, arbitra, rzecznika konsumentów lub sądu polubownego.
Problem w tym, że instytucje te są różnie określane w prawie poszczególnych państw i nie zawsze odnoszą się do wszystkich rodzajów produktów, usług czy mówiąc szerzej branż i rodzajów prowadzonej działalności.
W szczególności sposobność takiego rozwiązywania sporów może istnieć np. w przypadku zawierania umów ubezpieczenia lub korzystania z usług finansowych w jednym państwie, a w innym już nie. Inaczej może być, gdy ktoś dokonuje zakupów w danym kraju w konkretnym miejscu, a inaczej gdy zakupu takiego dokona przez Internet, mając miejsce zamieszkania w innym państwie.
Wszystko to sprawia, że konsument, który chciałby rozstrzygnąć spór (gdyby miał on oczywiście miejsce) bez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta