Naukę lepiej zacząć od technikum
wywiad | Studiuj z zawodem – mówi Małgorzata Polkowska, doradca metodyczny w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Rz: Piętnastolatek może określić swoją ścieżkę rozwoju zawodowego?
Małgorzata Polkowska: Powinien, choć nie zawsze się to udaje. Przed podjęciem decyzji o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej trzeba rozpoznać zainteresowania ucznia, jego uzdolnienia i umiejętności. Warto się zastanowić, jakie ma mocne i słabe strony. Chodzi o to, aby wybrał taką szkołę i zawód, które będzie lubił.
Słowem, powinien poznać siebie i dokonać samooceny.
Dokładnie. Powinien także poznać świat edukacji – zapoznać się z ofertą szkół ponadgimnazjalnych. Dowiedzieć, jakie klasy tworzą licea, jaka jest oferta techników i szkół zawodowych, w jakich zawodach one kształcą. Następnie powinien nakreślić plan działania z uwzględnieniem celów, które chce osiągnąć.
Gdy uczeń nie ma sprecyzowanych zainteresowań, co wtedy?
Powinien się skontaktować z doradcą zawodowym w gimnazjum, poradni psychologiczno-pedagogicznej czy szkolnym ośrodku kariery. Doradca pomoże określić predyspozycje zawodowe, wykorzystując testy, kwestionariusze. W Warszawie np. można skorzystać z porad doradcy zawodowego w Centrum Informacji i Doradztwa Młodzieżowego w Pałacu Młodzieży i Centrum Doradztwa w ZSLiE przy ul. Stawki. Porady są bezpłatne. W ramach projektu realizowanego przez Biuro Edukacji doradcy prowadzą zajęcia z doradztwa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta