Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE
POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA

Bezprawne ujawnianie tajemnicy firmy jest przestępstwem

11 grudnia 2012 | ABC małego przesiębiorcy | Adam Makowiecki

Osoby rozpowszechniające nieprawdziwe informacje o przedsiębiorcy lub wykorzystujące jego chronione dane mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności cywilnej i karnej.

Duże rabaty, reklama porównawcza, gwarancje najniższej ceny czy bezpłatna dostawa towarów – to tylko przykładowe zabiegi, jakie stosują dzisiaj rywalizujący ze sobą przedsiębiorcy w walce o zainteresowanie klientów.

Rozwiązania zmierzające do zwiększenia sprzedaży towarów i usług nie mogą naruszać określonych prawem zasad. Wytyczne w tym zakresie daje dzisiaj przedsiębiorcom ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (u.z.n.k.). Jej przepisy wskazują, jakie przedsięwzięcia marketingowe są zakazane w działalności gospodarczej i jakie działania może podjąć przedsiębiorca, którego interesy naruszyli nieuczciwi konkurenci.

Dobry obyczaj

Czynem nieuczciwej konkurencji jest każde działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli jednocześnie zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta (art. 3 ust. 1 u.z.n.k.). Takim zachowaniem jest przede wszystkim każde naruszenie przepisu prawa, które daje przedsiębiorcy przewagę rynkową nad innymi podmiotami (np. przepisów ustawy z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym; DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206 z późn. zm.).

Pojęcie dobrych obyczajów jest bardziej nieprecyzyjne. Sąd Apelacyjny w Warszawie określił je swoistego rodzaju normami moralnymi i zwyczajowymi mającymi zastosowanie m.in. w działalności gospodarczej, do których...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA
Wydanie: 9409

Wydanie: 9409

Spis treści
Zamów abonament