Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kronika zapowiedzianej śmierci

11 grudnia 2012 | Publicystyka, Opinie | Paweł Rożyński
≥W pierwszym kwartale przyszłego roku pracę  w fabryce samochodów  w Tychach straci  1,5 tys. osób, czyli trzecia część załogi
źródło: AFP
≥W pierwszym kwartale przyszłego roku pracę w fabryce samochodów w Tychach straci 1,5 tys. osób, czyli trzecia część załogi
autor zdjęcia: Waldemar Kompała
źródło: Fotorzepa

W przypadku utraty pandy i kryzysu naszego przemysłu motoryzacyjnego padliśmy ofiarą coraz silniejszych w Europie tendencji protekcjonistycznych, ale i własnych zaniechań – pisze publicysta „Rzeczpospolitej”.

Odkąd dwa lata temu Włosi zdecydowali o przeniesieniu produkcji nowej pandy pod Neapol, wiadomo było, że fabryka w Tychach, a wraz z nią cały nasz przemysł motoryzacyjny, którego jest ona głównym ogniwem, znalazła się na równi pochyłej. I to ustawionej pod wysokim kątem.

Teraz Fiat postawił kropkę nad „i". Zapowiedział, że jeszcze przed świętami zaprzestaje wytwarzania dotychczasowej wersji pandy w Tychach. W efekcie w pierwszym kwartale przyszłego roku pracę straci 1,5 tys. osób, czyli trzecia część załogi. Zresztą zatrudnienie już spadło w podobnej skali w ciągu ostatnich dwóch lat. Dla polskiego zakładu to już zupełna marginalizacja, bo bez pandy, która od lat jest głównym produktem fabryki, wyjeżdżać z niej będzie co najwyżej 250 tys. aut, podczas gdy np. w 2009 roku było ich ponad 600 tys. To oznacza również dramat polskich kooperantów zakładu, a także cios dla miasta, gdzie Fiat jest największym pracodawcą.

Mądry Polak po szkodzie

Zaczyna się polityczna wrzawa. Co typowe, dopiero teraz, gdy mleko się rozlało, Solidarna Polska wysłała list do premiera z prośbą o interwencję. Jej zdaniem rząd ma „wystarczające instrumenty i narzędzia, by zachęcić Fiata do produkcji swych aut w Polsce".

Obudził się też rząd. Nowy wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński deklaruje, że temat trudnej sytuacji...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9409

Wydanie: 9409

Spis treści
Zamów abonament