Te same zasady reorganizacji w budżetówce
Przy przejęciu zakładów pracy realizujących cele publiczne przekazywane zadania i kompetencje nie przesądzają o zachowaniu tożsamości przejmowanej jednostki.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. c dyrektywy 2001/23 reorganizacja administracyjna organów administracji publicznej lub przeniesienie funkcji administracyjnych między organami administracji publicznej nie stanowi przejęcia w rozumieniu dyrektywy. Natomiast polskie przepisy nie zawierają takiego ograniczenia. Dlatego art. 231 k.p. trzeba stosować też do wszelkich przekształceń w budżetówce wskutek zmian strukturalnych w administracji, będących następstwem przeniesienia zadań i kompetencji między jej organami. Krajowa regulacja jest zatem korzystniejsza dla zatrudnionych niż minimalne gwarancje unijnego prawa.
Oceniając te zmiany, nie można jednak abstrahować od zasad wypracowanych w unijnym orzecznictwie, które i tutaj trzeba zastosować. W związku z tym jednostka organizacyjna stanowiąca zakład pracy to zorganizowana albo grupa osób (wykwalifikowanych pracowników), albo aktywów (składników materialnych). Z orzecznictwa unijnego wynika, że zadania i kompetencje same w sobie nie stanowią jednostki ekonomicznej w rozumieniu art. 1 ust. 1 lit. b dyrektywy 2001/23. Dopiero zorganizowanie struktury opartej na czynniku ludzkim powołanym w celu ich realizacji odpowiada tej definicji.
Rozproszenie aktywności
Do tych poglądów odwołał się SN w wyroku z 14 maja 2012...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta