Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Regulamin pracy – lepiej z nim, czy bez niego

24 lipca 2013 | Dobra Firma | Leszek Jaworski

Zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie musi wydawać regulaminu pracy. Jednak wprowadzenie tego aktu może być dla niego korzystne

Choć art. 104 § 2 kodeksu pracy mówi, że pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie wprowadza regulaminu pracy, nie oznacza to zakazu uchwalenia tego aktu wewnątrzzakładowego.

Argumentem, który przemawia za taką możliwością, jest brak przepisu przewidującego utratę mocy obowiązującej regulaminu pracy w razie, gdy w firmie zatrudniającej więcej niż 20 osób zmniejszy się stan załogi. Skoro nadal może w niej obowiązywać regulamin pracy, to nie ma przeszkód prawnych do ustalenia go w małym zakładzie. Potwierdził to Główny Inspektorat Pracy w stanowisku z 20 maja 2009 r. (GPP-152-4560-31/09/PE/RP).

Jeżeli więc zakład może, choć nie musi, wprowadzić regulamin pracy, warto poznać plusy i minusy jego posiadania i braku.

Wariant 1 Uregulowanie zasad

Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Jego celem jest dostosowanie ogólnych przepisów prawa pracy do specyfiki danej firmy. Treść tego aktu określa art. 1041 k.p. Powinien on ustalać m.in.:

- organizację pracy, warunki przebywania na terenie firmy w czasie pracy i po jej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9595

Wydanie: 9595

Spis treści
Zamów abonament