Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dźwiganie kolosa z dna

24 lipca 2013 | Nauka | Krzysztof Kowalski
Wyzwanie dla inżynierów. Największa operacja podwodna
źródło: Nieznane
Wyzwanie dla inżynierów. Największa operacja podwodna

Dobiegają końca przygotowania do podniesienia wraku ogromnego statku pasażerskiego „Costa Concordia”.

Jest to gigantyczny kadłub długości 291 m i szerokości 35,5 m. Koszt budowy statku, zwodowanego we wrześniu 2005 roku, wyniósł 467 mln euro. Do katastrofy włoskiego wycieczkowca doszło 13 stycznia 2012 roku w pobliżu wysepki Isola del Giglio na Morzu Śródziemnym. Na pokładzie znajdowało się 3206 pasażerów i 1023 członków załogi. Śmierć poniosły 32 osoby. O spowodowanie katastrofy i ucieczkę z pokładu podczas ewakuacji oskarżony jest kapitan Francesco Schettino.

Wyścig z morzem

Włoski armator Carnival Corporation & plc zlecił podniesienie wraku konsorcjum złożonego z amerykańskiego Titan Salvage i włoskiego Micoperi.

W to przedsięwzięcie zaangażowanych jest także kilkunastu specjalistów z polskiej, gdańskiej spółki NED-Project. Między innymi czuwają oni nad montażem instalacji, do których mocowane są zbiorniki wypornościowe, które mają unieść wrak. Polski inżynier kontroluje jakość spawania, zleca wykonywanie niezbędnych badań i obliczeń wytrzymałościowych.

Wrak „Costa Concordii” leży na burcie, na głębokości 25 m,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9595

Wydanie: 9595

Spis treści
Zamów abonament