Dźwiganie kolosa z dna
Dobiegają końca przygotowania do podniesienia wraku ogromnego statku pasażerskiego „Costa Concordia”.
Jest to gigantyczny kadłub długości 291 m i szerokości 35,5 m. Koszt budowy statku, zwodowanego we wrześniu 2005 roku, wyniósł 467 mln euro. Do katastrofy włoskiego wycieczkowca doszło 13 stycznia 2012 roku w pobliżu wysepki Isola del Giglio na Morzu Śródziemnym. Na pokładzie znajdowało się 3206 pasażerów i 1023 członków załogi. Śmierć poniosły 32 osoby. O spowodowanie katastrofy i ucieczkę z pokładu podczas ewakuacji oskarżony jest kapitan Francesco Schettino.
Wyścig z morzem
Włoski armator Carnival Corporation & plc zlecił podniesienie wraku konsorcjum złożonego z amerykańskiego Titan Salvage i włoskiego Micoperi.
W to przedsięwzięcie zaangażowanych jest także kilkunastu specjalistów z polskiej, gdańskiej spółki NED-Project. Między innymi czuwają oni nad montażem instalacji, do których mocowane są zbiorniki wypornościowe, które mają unieść wrak. Polski inżynier kontroluje jakość spawania, zleca wykonywanie niezbędnych badań i obliczeń wytrzymałościowych.
Wrak „Costa Concordii” leży na burcie, na głębokości 25 m,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta