Firma nie może kłamać
Wartości, które określają filozofię przedsięwzięcia gospodarczego, pozwalają nie tylko ocieplić wizerunek marki, ale i osiągnąć korzyści społeczne
Niezależenie od intencji towarzyszących korporacjom realizującym programy odpowiedzialności społecznej często rzeczywiście istnieje grupa beneficjentów, która realnie korzysta z tych programów, a bez nich nie otrzymałaby podobnego wsparcia. Jest to zatem działanie dobre i pożądane, nawet jeżeli w istocie motywowane jest racjami ekonomicznymi.
Oczywiście, wartości to nie tylko szczytne idee zaczerpnięte z prawnoczłowieczych konwencji międzynarodowych. Chodzi także o dobra nieco mniejszej miary, na przykład przywiązanie do naturalnego lub lokalnego pochodzenia produktów, a nawet trendy lub mody, takie jak smart living, slow food i inne. Działalność zgodna z wartościami może zatem oznaczać, najogólniej rzecz ujmując, postępowanie zgodne z jakimś pozytywnie odbieranym wzorcem.
Manifest firmy
Firmy w rozmaity sposób manifestują przywiązanie do wartości. Czasem wynika to z ich deklaracji, czasem jedynie z działań. Bardzo częstą i ważną praktyką jest tworzenie lub przystępowanie do stosowania kodeksów dobrych praktyk w branży lub różne formy certyfikacji działań przedsiębiorcy przez niezależną instytucję.
W praktyce zdarza się, że szumnie ogłaszane deklaracje okazują się niezgodne z prawdą, a działania firmy nie spełniają przyjętych standardów. Zawiedzeni klienci odwracają się wówczas od marki, a nawet ją atakują....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta