Kolej towarowa musi przyspieszyć
Do 2015 roku PKP PLK chce zmodernizować około 4 tys. km torów za 26,5 mld zł. Więcej inwestycje będzie realizowanych na trasach towarowych.
W latach 2008–2012 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów w Polsce, zmodernizowała i wyremontowała w sumie ok. 3,4 tys. km linii kolejowych. Były to głównie szlaki, z których korzystają przewoźnicy pasażerscy. Plan PKP PLK na lata 2013–2015 przewiduje dokończenie rozpoczętych prac na szlakach pasażerskich, ale i rozpoczęcie większej liczby modernizacji na trasach towarowych. W ciągu tych trzech lat średnio rocznie ma przybywać ok. 1,330 tys. km nowych torów. Zmodernizowane mają być m.in. szlaki, z których korzystają przewoźnicy towarowi, najważniejsze dla tej branży w okolicach Katowic, Wrocławia i Kielc.
W kierunku zwiększenia nakładów na linie towarowe mają iść też inwestycje realizowane z dotacji unijnych na lata 2014–2020.
W kończącej się perspektywie unijnej w rządowym programie operacyjnym Infrastruktura i Środowisko zarezerwowano na inwestycje kolejowe ok. 4,8 mld euro. Spółka tych pieniędzy nie wykorzysta. Ok. 1,2 mld euro miało zostać przesunięte na inwestycje drogowe, na co nie zgodziła się Komisja Europejska. By pieniędzy nie stracić, polski rząd zdecydował się m.in. na podniesienie dofinansowania do inwestycji już realizowanych oraz na przeprowadzenie za zgodą Brukseli rewitalizacji części torów.
Przyszła perspektywa ma przynieść jeszcze większą pulę dotacji unijnych przeznaczonych na inwestycje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta