W jaki sposób rozliczać prezenty dla partnerów biznesowych
Obdarowywanie kontrahentów upominkami jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej i metodą budowania pozytywnych relacji. Wiąże się jednak z różnymi wątpliwościami w kwestiach podatkowych.
Co do zasady, każde przysporzenie majątkowe jest przychodem podlegającym opodatkowaniu. Przychodem jest zatem również wartość świadczeń otrzymanych w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o czym wyraźnie mówi art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Jednocześnie ustawa ta klasyfikuje przychód tego rodzaju do kategorii przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1).
Dla firm...
W przypadku przekazywania prezentów, czy to krajowym, czy zagranicznym osobom prawnym bądź osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, na wręczającym nie ciążą żadne obowiązki podatkowe związane z takim przekazaniem. Nie musi on zatem ani potrącać podatku, ani nie występuje konieczność wystawienia przez niego informacji PIT-8C. Pogląd ten jest potwierdzony w licznych interpretacjach organów podatkowych, wśród których można wymienić interpretację Izby Skarbowej w Katowicach z 20 lipca 2009 r. (IBPBI/1/415-352/09/ESZ), czy interpretację Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 czerwca 2009 r. (ILPB2/415-229/09-5/ES).
Z kolei w przypadku obdarowanego zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, zgodnie z którym do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zalicza się również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Nie chodzi tu jednak o wartość samego prezentu, ale o to, czy może on przynieść...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)