O lepszej pracy decydują pieniądze i atmosfera w firmie
Mówi się, że pracownik przychodzi do firmy, a odchodzi od szefa. Jednak umiejętności kadry nie przesądzają o takiej zależności.
O wiele ważniejsze są sprawy płacowe i możliwość rozwoju zawodowego oraz kształcenia na koszt pracodawcy. Motywowanie to ciągły proces, który trzeba systematycznie weryfikować. Dzięki temu służy strategii i rozwojowi przedsiębiorstwa.
Do głównych czynników motywujących należą: wynagrodzenie, warunki pracy, rozwój zawodowy oraz osobisty sukces. Siła ich wpływu na motywację zmienia się z poziomem wykształcenia, rodzajem wykonywanej pracy oraz pozycją pracownika w firmie: im niższe wykształcenie, mniej skomplikowana praca czy dalsze miejsce w hierarchii, tym większą rolę odgrywa poziom zarobków. U lepiej wykształconych, wykonujących bardziej odpowiedzialne zadania i stojących wyżej w strukturze, bardziej motywujące są bodźce pozapłacowe, np. zdobywanie wiedzy, możliwość samorealizacji, awans zawodowy, zwiększenie samodzielności i zakresu odpowiedzialności oraz prestiż samego stanowiska.
Preferencje zmieniają się także z wiekiem i stażem pracy. Dla młodych rozpoczynających karierę zawodową najważniejsze będzie: wykonywanie ciekawych zadań i perspektywy rozwoju, korzystanie z nowoczesnych narzędzi, dobre relacje w firmie oraz regularna informacja od szefów o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta