Odroczone płatności z wątpliwościami
Przed zakupem na raty środka trwałego warto zapytać ministra finansów, w jaki sposób do dokonanych odpisów amortyzacyjnych będą miały zastosowanie przepisy nakazujące korektę kosztów.
Obowiązujące od 1 stycznia 2013 r. przepisy nakazujące korektę kosztów w przypadku nieuregulowania zobowiązania wobec kontrahenta we wskazanym przez przepisy terminie z pewnością nie są doskonałe. Ich stosowanie staje się jednak wyjątkowo skomplikowane w przypadku środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych.
Dwie zasady
Sposób dokonywania korekty odpisów amortyzacyjnych określają dwa odrębne przepisy: art. 15b ust. 6 i 7 ustawy o CIT (odpowiednio art. 24d ust. 6 i 7 ustawy o PIT). Treść pierwszego z nich (art. 15b ust. 6 ustawy o CIT) nie jest zbyt skomplikowana. Wskazuje on bowiem jedynie konieczność odpowiedniego stosowania podstawowych przepisów dotyczących korekty kosztów, czyli art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o CIT (art. 24d ust. 1 i 2 ustawy o PIT). Wskazuje więc na obowiązek dokonywania korekty kosztów w terminie 30 dni od upływu terminu płatności (gdy nie jest on dłuższy niż 60 dni) lub 90 dni od zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów (gdy termin jest dłuższy niż 60 dni).
Artykuł 15b ust. 7 ustawy o CIT (24d ust. 7 ustawy o PIT) zezwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów jedynie części odpisów amortyzacyjnych, w proporcji do części ceny, która została opłacona.
Pojawia się zatem pytanie: który przepis należy zastosować w konkretnej sytuacji? Zależy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta