Sprzedawca kontra kupujący
Przedsiębiorca, sprzedając jakikolwiek towar, nie może lekceważyć przysługujących konsumentowi uprawnień. Jakie z nich są najważniejsze?
Prawa i obowiązki konsumenta określone zostały przede wszystkim w ustawie z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (dalej: ustawa).
Najczęściej spotykanym problemem dla sprzedawcy jest niezgodność towaru z umową. Chodzi o umowę, gdyż kupując jakikolwiek towar w sklepie, zawsze zawiera się umowę ze sprzedawcą. Przedsiębiorca musi pamiętać, że umowa taka zawierana jest pomimo braku składania podpisu pod jakimkolwiek dokumentem.
W przypadku niezgodności towaru z zawartą umową kupującemu przysługuje możliwość żądania naprawienia towaru bądź jego wymiany. Jeżeli wymiana lub naprawa towaru jest niemożliwa, naraża konsumenta na znaczne niedogodności lub wymaga nadmiernych kosztów, to konsument może żądać obniżenia ceny towaru bądź nawet odstąpić od zawartej umowy. Uprawnienie to pojawia się jednak wyłącznie wtedy, gdy wada towaru ma charakter istotny.
Przykład
Piotr Nowak kupił odtwarzacz DVD z funkcją nagrywania. Po podłączeniu sprzętu do odbiornika telewizyjnego spostrzegł, że w
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta