Zwrot kosztów delegacji na bakier z konstytucją
Uchwała Sądu Najwyższego dotycząca ryczałtów dla kierowców nocujących w kabinach ciężarówek nie kończy dyskusji na ten temat. Obowiązek ich wypłaty uregulowano bowiem w rozporządzeniu, choć brakuje do tego ustawowego upoważnienia.
Sławomir Paruch Robert Stępień
Uchwała, którą Sąd Najwyższy podjął 12 czerwca 2014 r. w składzie siedmiu sędziów (II PZP 1/14), poruszyła środowisko transportu międzynarodowego. SN uznał wówczas, że zapewnienie pracownikowi-kierowcy samochodu ciężarowego wykonującemu przewóz towarów w transporcie międzynarodowym miejsca do spania w kabinie pojazdu nie stanowi zapewnienia mu darmowego noclegu w rozumieniu przepisów rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (DzU poz. 167, dalej: rozporządzenie). W takim przypadku pracodawca ma więc obowiązek zwrócić kierowcy koszty noclegu lub wypłacić mu ryczałt z tego tytułu na zasadach określonych w tym rozporządzeniu.
Nocleg lub koszty
W praktyce oznacza to, że trzeba zapewnić pracownikowi darmowy nocleg w hotelu lub w innym miejscu, poza kabiną ciężarówki. Gdy pracodawca tego nie zrobi, kierowcy przysługuje zwrot kosztów noclegu. Zatrudniony ma więc prawo samodzielnie opłacić sobie nocleg i na podstawie faktury żądać zwrotu jego kosztów do wysokości limitów określonych w załączniku do rozporządzenia.
Jeśli kierowca nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta