Nie wszystkie obowiązki można zawiesić
Przedsiębiorca ma prawo zrobić sobie przerwę w prowadzeniu firmy. Mimo to musi wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, a więc np. płacić czynsz najmu czy raty kredytu
Czynsz i abonament w kosztach
Spółka zawiesiła działalność gospodarczą zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Mimo to ponosi pewne wydatki wynikające z umów długoterminowych (czynsz za wynajem lokali, opłaty z tytułu leasingu operacyjnego, abonament telefoniczny), zawartych na wiele miesięcy przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej. Czy takie wydatki mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów?
Tak.
Ponoszone w okresie zawieszenia opłaty wynikające z umów długoterminowych zawartych przed dniem zawieszenia działalności mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Ani ustawa o CIT, ani o PIT nie definiuje zawieszenia działalności gospodarczej, odsyłając w tym zakresie do ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Kwestie związane z zawieszeniem działalności zostały uregulowane w art. 14a tej ustawy.
Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Jeżeli jednak okres zawieszenia obejmuje wyłącznie pełny miesiąc luty danego roku kalendarzowego, to za minimalny okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przyjmuje się liczbę dni lutego przypadającą w danym roku kalendarzowym.
Przedsiębiorca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta