Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czy forma konkursu wpływa na opodatkowanie nagród

17 sierpnia 2015 | Podatki
Waldemar
 Knap
źródło: materiały prasowe
Waldemar
 Knap

Bywa, że firma organizuje akcję mającą zmotywować jej współpracowników do większego zaangażowania we współpracę, 
a zwyciężają najlepsi sprzedawcy jej produktów. Fiskus i sądy nie są zgodne, jak należy rozliczać wygrane dla liderów.

Nagrody w konkursach podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 proc. wartości nagrody, a płatnikiem podatku jest podmiot przekazujący wygraną. Ta forma opodatkowania znajduje zastosowanie niezależnie od tego, kto jest odbiorcą nagrody: konsument czy przedsiębiorca. Taka linia orzecznicza dominuje od pewnego czasu w rozstrzygnięciach organów podatkowych i sądów administracyjnych. Problematyczne jest jednak opodatkowanie konkursów dla przedsiębiorców, które motywują kontrahentów organizatora do intensyfikacji współpracy, np. dla sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą.

Musi być element rywalizacji

W przepisach ustawy o PIT nie ma definicji konkursu, dlatego należy odnieść się do wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. Kluczowym elementem konkursu jest więc rywalizacja uczestników w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. Ten aspekt współzawodnictwa, jakim jest wystąpienie zarówno wygranych, jak i przegranych, jest często podnoszony w orzecznictwie organów podatkowych jako decydująca przesłanka konkursu.

Podkreśla się także, że dla zaistnienia konkursu istotna jest również strona formalna...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10219

Wydanie: 10219

Spis treści
Zamów abonament