Nowy sposób komunikacji spółek
Dyskusja o sposobie raportowania danych, tak by możliwe było pełniejsze ujęcie czynników wpływających na sukces spółek, trwa na rozwiniętych rynkach od lat – pisze prezes Excelsior Capital.
Piotr Dubno
Instytut Rachunkowości i Podatków, organizator X edycji konkursu „The Best Annual Report", z dużą uwagą śledzi komunikację spółek publicznych z interesariuszami. Jesteśmy pełni podziwu, jak wypełniają obowiązki informacyjne i sporządzają niemałą liczbę sprawozdań i raportów, dedykowanych różnym grupom odbiorców.
W większości przypadków są to raporty okresowe, sporządzane dla różnych przedziałów czasowych, ale w obrębie roku obrotowego, a więc sprawozdania finansowe, sprawozdania z działalności, sprawozdania ze stosowania ładu korporacyjnego, raporty odpowiedzialności społecznej, ale również raporty środowiskowe. Obowiązek sporządzania tych raportów wynika z różnych ustaw, rozporządzeń, przynależności do indeksów, konieczności przyznania dotacji czy otrzymania decyzji administracyjnych.
Powielanie treści
Treści tych raportów często się powielają lub częściowo nakładają, co oznacza wykonywanie tej samej lub podobnej pracy wielokrotnie. Trudno jest ujednolicić sprawozdawczość, jeśli jest ona regulowana różnymi aktami prawnymi i należy do obligatoryjnych, chociaż właściwie prowadzone konsultacje międzyresortowe mogą znacznie ten proces ułatwić.
W praktyce bywa z tym różnie. Przykładem niech będzie przygotowanie implementacji dyrektywy o prezentacji danych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta