Na początek centralizacji VAT potrzebne zarządzenie wójta
Po wydaniu rozstrzygnięcia przez Trybunał Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 scentralizowany system rozliczeń VAT w gminie stał się faktem nieodwołalnym. Stać się to musi najpóźniej 1 lipca 2016 r.
Ponieważ ostatecznie klamka zapadła, teraz czas na kolejny ruch, tj. na wydanie przez organ wykonawczy gminy, tj. przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zarządzenia. Bardzo oczekują na to zarządzenie wszystkie podległe gminie jej jednostki i zakłady budżetowe, tj. wszystkie gminne szkoły publiczne, przedszkola, ośrodki sportu i rekreacji, zakłady usług komunalnych, zakłady gospodarki nieruchomościami, zakłady wodociągów i kanalizacji i wiele wiele innych gminnych jednostek i zakładów budżetowych.
Wydane przez organ wykonawczy gminy zarządzenie to jeden z elementów polityki rachunkowości. Podstawą prawną wydania takiego zarządzenia jest art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym „Wójt wykonuje zadania gminy określone przepisami prawa". W zarządzeniu tym powinny zostać ustalone szczegółowe procedury scentralizowanego systemu rozliczeń VAT w gminie wiążące wszystkie podległe jednostki i zakłady budżetowe.
Elżbieta Rogala, niezależny ekspert i wykładowca VAT
Wzór zarządzenia
Zarządzenie Nr (...)
...
Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta/Gminy (...)
z dnia (...)
w sprawie scentralizowanych zasad rozliczeń podatku VAT w Gminie (...) i jej jednostkach i zakładach
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta