Kiedy konsorcjum przetargowe może być nieważne
Jeśli członkowie konsorcjum samodzielnie spełniają warunki udziału w przetargu, złożenie wspólnej oferty może stanowić naruszenie prawa konkurencji.
Polskie prawo nie zawiera legalnej definicji konsorcjum. Przyjmuje się, że konsorcjum to porozumienie zawarte pomiędzy dwoma lub więcej podmiotami (np. osobami prawnymi, fizycznymi), w oparciu o zasadę swobody umów. Zgodnie z tą zasadą, wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku prawnego, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Zagadnienia dotyczące zawiązywania konsorcjum są istotne zarówno na tle prawa zamówień publicznych, jak i prawa konkurencji.
Bez dodatkowych warunków
Regulacja ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Pzp) dotycząca konsorcjum jest dość zwięzła. Ustawa Pzp w art. 23 umożliwia złożenie wspólnej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, nie uzależniając tego prawa od spełnienia dodatkowych warunków. Przepisy Pzp dotyczące pojedynczego wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia.
Wykonawcy, którzy składają wspólną ofertę w przetargu, zobowiązani są do ustanowienia pełnomocnika, który będzie ich reprezentował w trakcie postępowania albo w trakcie postępowania i realizacji umowy o zamówienie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta