Jak znaleźć małe i niedrogie biuro
Prestiżowe adresy w centrach dużych miast nie nadają się zwykle na siedziby małych firm.
Grażyna Błaszczak
– Jeżeli właściciel lub pracownik małej czy średniej firmy stoi przed zadaniem znalezienia nowego biura, powinien pamiętać, że nieruchomości to drugi największy koszt prowadzenia działalności biznesowej – podpowiada Monika Rogucka, Leasing Manager w firmie OKRE Development.
Jej zdaniem pierwszym etapem, który należy przejść, zanim rozpocznie się przeszukiwanie rynku, jest określenie, jak dużo powierzchni potrzebuje firma (biorąc pod uwagę prognozy związane z liczbą zatrudnianych w najbliższych latach osób) oraz jaka jest wysokość miesięcznego budżetu. – Trzeba pamiętać, że stawki za wynajęcie powierzchni biurowych liczone są od metra kwadratowego – to tzw. czynsz. Do niego dochodzą jeszcze opłaty eksploatacyjne – tzw. service charge – mówi Monika Rogucka.
Gdzie biuro można wynająć taniej? Często w starszych budynkach klasy B, które wcześniej kwalifikowały się do klasy A, a teraz nie spełniają już najwyższych standardów.
– Czasem są to budynki, które celowo zostały wzniesione w nieco niższym standardzie i przeznaczone są dla firm, którym nie zależy na ekspozycji czy na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta