Wydawcy stawiają na nowości
Brytyjski „Independent" uznał, że jest na tyle silny w sieci, by radzić sobie bez wydania papierowego. W tradycyjnych mediach zachodzą wielkie zmiany.
magdalena lemańska
W sobotę ten szacowny brytyjski dziennik wydrukował swoje wydanie po raz ostatni. Od tego tygodnia ukazuje się już wyłącznie w cyfrowej formie. „Dziś wydajemy papierowe wydanie ostatni raz, ale nasze dziennikarstwo dociera dziś cyfrowo do większej liczby ludzi niż kiedykolwiek i tak pozostanie" – zaznaczyła redakcja „Independent" w pożegnalnym materiale. Decyzję o pełnej cyfryzacji podjął Jewgienij Lebiediew, który jest jej właścicielem od sześciu lat.
To nie pierwszy taki ruch na światowym rynku prasy. W grudniu ubiegłego roku po 131 latach istnienia do cyfrowego świata przeniósł się kanadyjski dziennik „La Presse" (na papierze ukazuje się od tego czasu tylko raz w tygodniu, w sobotę), tłumacząc, że zbliżająca się do 0,5 mln liczba czytelników cyfrowych wydań jest już wystarczająco duża, by wykonać taki ruch.
Era personalizacji i big data
Po latach eksperymentowania z rozmaitymi cyfrowymi narzędziami bardziej postępowi wydawcy zaczynają już powoli zbierać plony decyzji wymuszonych na nich przez popularyzację smartfonów i tabletów, które całkowicie zmieniły czytelników i ich potrzeby. Europejskimi liderami pod względem cyfryzacji na rynku mediów są m.in. niemiecki Axel Springer czy norweski Schibsted. W tym drugim już 62 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta