Skok Janosika na Wieliczkę
Władysław Skoczylas, ojciec drzeworytu polskiego, przypomniany na świetnej wystawie.
Dumna sylwetka zbójnika wykonującego taneczne pas nad ogniskiem, uzbrojonego w siekierę i pistolet czy posągowy Janosik naciągający cięciwę łuku – to grafiki rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. Wszystko to czarno-białe, mocne, zarazem dekoracyjne i syntetyczne; utrzymane w ludowej stylizacji, jednocześnie wyrafinowane, eleganckie.
Wiadomo, że ich autor to Władysław Skoczylas (1883–1934). Jego prace są też symbolem czasów, gdy Polska odzyskała niepodległość. Wówczas Polacy tęsknili za własnymi bohaterami. I odnaleźli ich w sztuce Skoczylasa.
Polskie, ale i modne
Zarazem jego prace wpisują się w klimat dwudziestolecia międzywojennego, podobnie jak malowidła Zofii Stryjeńskiej czy rzeźby Jana Szczepańskiego: mariaż modnej stylistyki art déco z folklorem. Tak powstała sztuka oddająca ducha narodu, przy tym nie zaściankowa czy wtórna, do tego dobrze przyjmowana w Europie.
– To nie jest przypadek, że prezentujemy dorobek Władysława Skoczylasa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta