Wykorzystana szansa
Patrząc na mapę Lubelszczyzny wyraźnie widać, że unijne wsparcie skoncentrowało się w kilku powiatach.
Chodzi przede wszystkim o powiat puławski, lubelski i miasto Lublin (gdzie wartość projektów współfinasowanych z UE per capita przekroczyła 18 tys. zł), a także świdnicki, lubartowski, opolski, włodawski, biłgorajski, bialski czy miasto Biała Podlaska (gdzie wartość projektów per capita przekroczyła 7 tys. zł). Dla porównania – najsłabiej pozycjonowanym pod tym względem powiecie łęczyńskim wskaźnik ten wyniósł 3,8 tys. zł.
Nowe drogi i lotnisko
Tak wysoki poziom wykorzystania funduszy UE w niektórych regionach wynika po części ze zrealizowanych tam ogromnych projektów transportowych. Przez powiat lubelski i puławski przebiega przykładowo nowy odcinek trasy ekspresowej S-17 wraz z towarzyszącymi obiektami (inwestycja o wartości prawie 3 mld zł). W gminie Łaziska (powiat opolski) powstał jeden z nich - most na Wiśle w miejscowości Kamień wraz z drogami dojazdowymi. W sumie kosztowało to 214 mln zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca niewielkiej gminy daje aż 42,8 tys. zł. – Rzeczywiście, most to największa unijna inwestycja w naszej gminie. To był bardzo ważny projekt dla naszego regionu, odblokował ruch tranzytowy na trasie Lublin-Radom...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta