Przedsiębiorca skorzysta na milczeniu organu
W czasach rosnącego angażowania administracji w sprawy życia codziennego obywateli i przedsiębiorców, brak uzewnętrznionej aktywności organu może być dla nich korzystny. Niektóre z ustaw tzw. materialnego prawa administracyjnego przewidują załatwienie sprawy w drodze milczenia.
W artykule 11 ust. 9 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidziano tzw. fikcję pozytywnego rozpoznania sprawy w sytuacji, gdy odpowiedni organ nie rozpatrzył wniosku przedsiębiorcy w terminie. Jest to przykład tzw. pasywnego milczącego zakończenia sprawy. Podobna fikcja pozytywnego zakończenia sprawy występuje w art. 38 ust. 3 ustawy o drogach publicznych, gdzie dochodzi do wyrażenia zgody przez zarządcę drogi na przebudowę lub remont obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z gospodarką drogową lub obsługą ruchu w przypadku niezajęcia stanowiska przez zarządcę w terminie 14 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem o taką zgodę.
Milczenie organu może przybrać także formę tzw. aktywnego załatwienia sprawy wyrażającym się brakiem sprzeciwu w określonym terminie, co przewiduje m.in. art. 11 ust. 4 ustawy o odpadach w przypadku uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny, w sytuacji gdy marszałek województwa w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania takiego zgłoszenia nie wyrazi sprzeciwu w drodze decyzji. Podobny przykład milczenia organu występuje na gruncie ustawy – Prawo budowlane przy braku sprzeciwu organu wobec zgłoszonych robót budowlanych (art. 30 ust. 5).
Milczące (nie)załatwienie sprawy
Do tej pory brak było jednolitego podejścia, co do tego, jak traktować przypadki milczącego załatwiania sprawy z perspektywy procedury administracyjnej....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta