Interpretacja podatkowa nie zapewnia bezpieczeństwa
Przyznawanie przywilejów podatkowych wybranym podmiotom – jest sprzeczne z unijnym prawem pomocy publicznej. Zasada ta może dotyczyć także rozstrzygnięć zawartych w interpretacji podatkowej.
Krzysztof Brysiewicz, Senior Associate, Crido Legal J. Ziółek i Wspólnicy Sp. k.
Agnieszka Rzemieniewska, Junior Associate, Crido Legal J. Ziółek i Wspólnicy Sp. k.
Kryzys gospodarczy ostatnich lat pozwolił na identyfikację nowych obszarów, newralgicznych z punktu widzenia pomocy publicznej, potencjalnie niedozwolonej oraz podlegającej zwrotowi w celu ochrony konkurencji na unijnym wspólnym rynku. Obecnie nie budzi kontrowersji, że pomoc publiczną może stanowić każda korzyść przyznana przedsiębiorcy przez państwo, również przez rezygnację z części należnych dochodów, na przykład w formie zwolnień podatkowych.
W wytycznych z 3 czerwca 2016 r. Komisja Europejska wskazała, że pomimo, iż podatki bezpośrednie należą do wyłącznej kompetencji państw członkowskich Unii Europejskiej, przepisy podatkowe państw członkowskich oraz interpretacje podatkowe wydawane na gruncie podatku od osób prawnych muszą być zgodne z unijnymi zasadami pomocy publicznej. Zasady te wiążą państwa członkowskie i mają prymat nad prawodawstwem krajowym.
Co do zasady więc akt prawny, który różnicuje sytuację podatników – przedsiębiorców znajdujących się w podobnej sytuacji faktycznej i prawnej, może stanowić pomoc publiczną. Również interpretacja podatkowa zatwierdzająca metodę szacowania cen transferowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta