Kiedy można odwołać piastującego wyższe stanowisko
Inna podstawa nawiązania stosunku pracy członka korpusu to również inna jego treść. Nie tylko w zakresie stabilizacji zatrudnienia, ale także przysługujących uprawnień.
Na skutek wprowadzenia, od 23 stycznia tego roku, nowych zasad obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej do takich zmian dochodzić może częściej i szybciej. Nie trzeba już przeprowadzać na nie otwartego i konkurencyjnego naboru. Wystarczy decyzja uprawnionej osoby np. dyrektora generalnego urzędu, jak jest w przypadku osób kierujących departamentem lub komórką równorzędną w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład RM, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierujących wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim, a także zastępców tych osób.
Przy czym wybór kandydatów na te stanowiska ograniczony jest jedynie wymaganiami, jakie powinny oni spełniać. Określa je ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej usc). I są one takie same dla osób rekrutowanych spośród członków korpusu służby cywilnej jak osób pozyskanych spoza tej służby. Wszyscy, co oczywiste, muszą, zatem spełniać wymogi selekcyjne, określone w art.4 usc Patrz ramka). Dotyczą one, bowiem wszystkich trafiających do służby cywilnej osób bez wyjątku. A dodatkowo wymagania stawiane osobom zajmującym wyższe stanowisko w sc, wskazane w art. 53 usc (patrz ramka).
Warto jednak pamiętać, że dla obu tych grup powołanie oznacza zmianę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta