Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Trudna misja Polskiej Żeglugi Morskiej

20 stycznia 2017 | Życie Regionów | Michał Stankiewicz

Jeszcze w 1989 roku na polskim rynku było dwóch wielkich przewoźników żeglugowych – gdyńskie Polskie Linie Oceaniczne i szczecińska Polska Żegluga Morska. Obydwie powstały w 1951 roku jako wynik przekształceń floty handlowej – zajmując miejsce dotychczasowych armatorów, powołanych jeszcze przed wojną.

PLO była znacznie bogatsza na samym starcie niż szczeciński brat – miała m.in. słynny Grand Hotel w Sopocie, jeszcze słynniejszy transatlantyk M/s „Batory" oraz 42 inne statki. Flota, która kursowała po portach całego świata, szybko zaczęła się powiększać, by w latach 70. dojść do 176 statków o łącznym tonażu 1,2 mln DWT. PŻM zaczęła skromniej, bo tylko z 11 statkami, i to głównie przedwojennymi. Szybko się jednak rozwijała i w latach 70. miało już powyżej 120 statków.

W kolejnych latach władze dokonywały jednak przetasowań we flocie, przenosząc statki pomiędzy armatorami i tym samym próbując je wyspecjalizować – PŻM w żegludze trampowej, a PLO – liniowej. W...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10654

Wydanie: 10654

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament