Polacy szybko uczą się zarabiać na eksporcie wiedzy
Rynki zagraniczne | Polscy eksporterzy oprócz mebli, sprzętu AGD, jabłek czy pieczarek z powodzeniem zaczynają sprzedawać za granicą także wiedzę i rozwiązania z dziedziny nowych technologii.
Tomasz Rożek
Przyzwyczailiśmy się już do danych pokazujących systematyczny wzrost polskiego eksportu. Jego wartość w ciągu dziesięciu ostatnich lat do 2015 r. zwiększyła się 2,5-krotnie – z ok. 70 do ponad 170 mld euro. Z wyjątkiem kryzysowego 2009 r. trwa nieprzerwana dobra passa polskich eksporterów, coraz pewniej rozpychających się na zagranicznych rynkach.
Taki obraz podtrzymują dane GUS. W ciągu ośmiu miesięcy 2016 r. (styczeń–sierpień) wartość eksportu wyniosła prawie 118,9 mld euro i była wyższa o 1,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Eksport do krajów UE wzrósł o 1,8 proc., do ok. 94,8 mld euro. Wśród ważniejszych unijnych rynków najszybciej zwiększyła się sprzedaż do Słowenii, Irlandii, Rumunii, Portugalii, Finlandii, Hiszpanii oraz Szwecji. Jeżeli chodzi o pozostałe rynki, dynamicznie zwiększyła się polska sprzedaż do Szwajcarii, Kanady, Stanów Zjednoczonych i Izraela.
Aż o 32 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. wzrósł eksport do Indii, o 30 proc. do Singapuru i o 10,1 proc. do Korei Południowej. Ministerstwo Rozwoju szacowało, że 2016 rok zamkniemy ze sprzedażą zagraniczną na poziomie około 185 mld euro.
– Widzimy, że sukcesywnie rośnie liczba zapytań od naszych klientów dotyczących działalności na rynkach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta