W PIT-11 wykazuje się tylko kwoty faktycznie pobrane, a nie należne
Jeżeli pracodawca nie wpłacił do urzędu zaliczki na podatek dochodowy pracownika, musi to zrobić po wykryciu błędu. Dane dotyczące wysokości zaliczek pobranych w poprzednich latach nie podlegają jednak sprostowaniu w korygowanych przez płatnika informacjach PIT-11.
Pracodawca zobowiązany jest do wystawienia i przesłania pracownikowi oraz organowi podatkowemu formularza PIT-11 w terminie określonym w ustawie o PIT. Formularz ten jest podstawową informacją o przychodach, dochodach, kosztach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych. Dla pracownika formularz PIT-11 to źródło wiedzy niezbędnej do sporządzenia zeznań rocznych takich jak PIT-37 czy PIT-36.
Zdarza się jednak, że zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zostały przez pracodawcę uiszczone w kwocie nieprawidłowej, a następnie pracodawca uregulował kwotę różnicy pomiędzy uiszczoną zaliczką a jej prawidłową wysokością wraz z odsetkami. Należy się zastanowić czy w takim przypadku pracodawca powinien skorygować informację PIT-11 w odniesieniu do byłych i obecnych pracowników.
Przykład
Płatnik błędnie uznał, że ekwiwalent za czyszczenie chemiczne umundurowania służbowego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. W związku z tym przekazał w zaniżonych kwotach zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W wyniku przeprowadzonej kontroli organ podatkowy wskazał, że prawo do ekwiwalentu pieniężnego nie wynika z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, a zatem przedmiotowy ekwiwalent pieniężny otrzymywany przez pracownika nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta