Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Marki własne dostały zadyszki

23 kwietnia 2018 | Ekonomia
Marki własne nie wszędzie wygrywają
źródło: Rzeczpospolita
Marki własne nie wszędzie wygrywają

Pod markami sieci handlowych na Zachodzie sprzedaje się nawet 50 proc. żywności. W Polsce ich udział doszedł do 20 proc. i... wyhamował.

Aleksandra Ptak

Prawie co druga ryba kupiona w sklepie, co trzeci jogurt czy mrożonka, co piąte płatki śniadaniowe kupowane są w Polsce pod marką własną sieci handlowej. Polska jest w połowie stawki między zachodem Europy, gdzie ich udział sięga nawet połowy rynku, a resztą świata, gdzie popularność marek własnych jest zdecydowanie mniejsza. Są jednak kategorie dla bardzo różnych grup docelowych, w których marki własne z kretesem przegrały z uznanymi brandami. To m.in. piwo i jedzenie dla dzieci.

Rosną niemal na całym świecie

Globalnie marki sieci handlowych kontynuują triumfalny pochód – wynika z badania Nielsena w ponad 60 krajach. Rajem jest dla nich zachód Europy, gdzie udziały tzw. private labels są najwyższe i sięgają 31,4 proc. udziału w rynku pod względem wartości. W niektórych krajach poziom marek własnych przekracza jednak 40 proc. udziałów i wciąż rośnie. W USA i Kanadzie marki sieci mają średnio 17,7 proc. rynku, w krajach Ameryki Łacińskiej 8,3, rzadkością są jednak w krajach Azji i Pacyfiku, gdzie zajmują zaledwie 4,3 proc. rynku.

Inaczej jest w Europie Środkowo-Wschodniej. W Rumunii marki własne zdobyły 12,5 proc. rynku, na Węgrzech zaś aż jedną...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11034

Wydanie: 11034

Spis treści

Monitor wolniej przedsiębiorczości

Zamów abonament