Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Teatr dla dzieci to nie tylko lalki

28 maja 2018 | Życie Regionów
Scena z „Zagubionego chłopca” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego z Opola
źródło: materiały prasowe
Scena z „Zagubionego chłopca” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego z Opola
Spektakl Wrocławskiego Teatru Lalek „Piekło i niebo”, tekst Maria Wojtyszko,  reżyseria Jakub Krofta
źródło: materiały prasowe
Spektakl Wrocławskiego Teatru Lalek „Piekło i niebo”, tekst Maria Wojtyszko, reżyseria Jakub Krofta
Muzyczne przedstawienie Jarosława Kiliana i Grzegorza Turnaua „Krzesiwo” Teatru Lalka w Warszawie
źródło: materiały prasowe
Muzyczne przedstawienie Jarosława Kiliana i Grzegorza Turnaua „Krzesiwo” Teatru Lalka w Warszawie

Scena | W Dzień Dziecka nawet oczy tych, którzy nie chodzą często do teatru, mogą być zwrócone na teatry zwane tradycyjnie dziecięcymi. Przechodzą one wielkie zmiany. Stałe jest tylko to, że utrzymują je samorządy. Jacek Cieślak

Pierwszym wymienianym z imienia lalkarzem Rzeczypospolitej był Jaśko z Wilna. Od XV wieku wiele się zmieniło.

– Polskie teatry lalkowe i dziecięce mają za sobą niechlubne lata PRL, kiedy zredukowane zostały do kategorii kukiełkowych i produkowały proste szopki z lalkami ze szmatek, będąc lata świetlne od poszukiwań piękna i treści, z małymi wyjątkami oczywiście – powiedziała nam Malina Prześluga, wielokrotnie nagradzana autorka ponad 50 sztuk, związana z Teatrem Animacji w Poznaniu, obecnie kierowniczka literacka na urlopie macierzyńskim. – Za nami czasy, w których estetyka teatrów dziecięcych raziła gwałtownością barw, kiczem scenografii, przymilającą się, zdziecinniałą muzyką, aktorami, którzy świergoczą, zamiast grać, i mówią swoje kwestie trzy razy wolniej, „by dziecko zrozumiało". Baśniowa klasyka nie króluje już na polskich scenach, jak jeszcze kilka lat temu. Tę zmianę także postrzegam na plus, bo współczesne teksty trafiają do dzieci, są z ich świata, dotyczą ich spraw i mówią ich językiem, a przy okazji są wyzwaniem dla teatralnej formy. Nadrabiamy tamten czas z pasją i wigorem, ale wymiana kulturowa, podglądanie bogactwa nurtów treściowych w Skandynawii czy w Niemczech oraz formalnych – nietypowe techniki lalkowe, nowinki technologiczne – to wciąż ważny element rozwoju.

Jak podkreśla dramatopisarka, dziecięcy widz traktowany jest teraz po partnersku,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11062

Wydanie: 11062

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament