Polska przyciąga japoński kapitał
Dla firm planujących ekspansję w Japonii kluczowa jest budowa wizerunku Polski jako wytwórcy wyrobów wysokiej jakości i konkurencyjnych cenowo. adam woźniak
Japonia to trzecia co do wielkości, po Stanach Zjednoczonych i Chinach, gospodarka na świecie i niezwykle chłonny rynek zamożnych konsumentów. To również jeden z kluczowych partnerów gospodarczych Polski w Azji Wschodniej.
Japończycy należą do naszych najważniejszych inwestorów. Reprezentują bardzo wysoką kulturę biznesową, ich firmy są bardzo bogate, a przy tym budują długofalowe relacje. Według szacunków Ambasady RP w Tokio pod koniec 2017 r. w Polsce funkcjonowało ok. 300 firm z udziałem kapitału japońskiego, w tym ok. 85 w sektorze produkcyjnym.
W końcu 2018 roku Japonia znajdowała się w pierwszej trójce najważniejszych kierunków napływu inwestycji obsługiwanych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH). Jest także znaczącym dla Polski eksporterem.
Pole do poprawy
Bilans wymiany towarowej nie jest jednak dla Polski korzystny. W handlu z Japonią mamy potężny deficyt. Co prawda w 2018 r. polski eksport na rynek japoński wzrósł do 568,1 mln euro z 499 mln euro rok wcześniej. Ale ubiegłoroczny import z Japonii sięgnął 3,53 mld euro i także się zwiększył – z 3,37 mld euro w roku 2017.
Znaczną część polskiego importu z Japonii stanowią wciąż produkty związane z działalnością japońskich firm ulokowanych w Polsce. To przede wszystkim maszyny i elektronika, maszyny transportowe,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta