Jak prowadzić rachunkowość oddziału
Rozwijające się jednostki, które chcą rozszerzać swoją działalność produkcyjną lub rozpocząć dystrybucję towarów i usług w innym miejscu, często decydują się na utworzenie oddziału spółki. Wiąże się jednak również z dodatkowymi obowiązkami, w tym z wydzieleniem księgowości oddziału i sporządzeniem sprawozdania finansowego.
Także firmy zagraniczne, rozważając wejście na polski rynek, nierzadko decydują się na prowadzenie działalności w formie oddziału zagranicznego przedsiębiorcy. To wygodne i stosunkowo niedrogie rozwiązanie niesie ze sobą wiele korzyści.
Czym jest oddział
Definicja oddziału, znajdująca się poprzednio w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, została włączona do przepisów ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z jej przepisami, oddział stanowi wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub głównym miejscem wykonywania działalności. Jednocześnie, ustawa wskazuje, że dla wykonywania działalności na terenie Polski przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, jak również z pozostałych krajów (na zasadzie wzajemności), mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W przeciwieństwie do spółek kapitałowych, oddział nie posiada oddzielnej podmiotowości prawnej, jest jedynie wyodrębnioną częścią działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Oddział powinien zajmować się dokładnie tym samym i działać w tej samej branży, co jednostka macierzysta. Polskie prawo wymaga, by utworzony oddział został...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta