W jakim przypadku zastosować przesłankę rażącego naruszenia prawa
Postępowanie o stwierdzenie nieważności, to nie trzecia instancja. Błędy w wykładni przepisu nie stanowią rażącego naruszenia prawa.
Jedną z przesłanek stwierdzenia nieważności jest wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa (art. 156 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego). Mimo wielu lat stosowania tego przepisu oraz ugruntowanej wydawałoby się wykładni pojęcia „rażącego naruszenia prawa", nadal zdarzają się przypadki jego błędnego stosowania i rozumienia.
Niedopuszczalna rozszerzająca wykładnia
W orzecznictwie i doktrynie prezentowane jest jednolicie stanowisko, w którym akcentuje się wyjątkowy, „kwalifikowany" charakter instytucji stwierdzenia nieważności decyzji. Stwierdzenie nieważności należy do trybów nadzwyczajnych weryfikacji decyzji administracyjnej (stosuje się go odpowiednio również do postanowień od których przysługuje zażalenie, oraz do postanowień określonych w art. 134 k.p.a., zgodnie z odesłaniem zawartym w art. 126 k.p.a.). Dotyczy ona zatem co do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta