Branża motoryzacyjna podlicza straty
Po najlepszym dla eksportu polskiego przemysłu samochodowego 2019 roku nadszedł bardzo głęboki kryzys.
Nawet o jedną trzecią może spaść w tym roku wartość eksportu polskiego przemysłu motoryzacyjnego w porównaniu z rokiem 2019. Motoryzacja, jako jeden z najbardziej zglobalizowanych sektorów gospodarki, ponosi wysokie straty z powodu pandemii koronawirusa. Wyhamowanie popytu na nowe samochody w Europie i przestoje w zagranicznych fabrykach aut wpłynęły na radykalne ograniczenie zamówień zarówno na produkowane w naszym kraju pojazdy, jak i części oraz komponenty wysyłane do zakładów produkcyjnych poza Polską.
Skutki okazały się dramatyczne: według badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wszystkie ankietowane firmy odnotowały spadek przychodów, a 61 proc. musiało obniżyć wynagrodzenia. W prawie czterech na każde dziesięć firm zredukowano etaty, w blisko 40 proc. pojawiły się problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Ocenia się, że wskutek zatrzymania fabryk na blisko dwa miesiące i spadku zamówień w branży zatrudniającej przed kryzysem na umowach o pracę blisko 210 tys....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta