Podwykonawca zamówienia publicznego stoi teraz na lepszej pozycji
Istnieje zakaz kształtowania praw i obowiązków podwykonawcy, w zakresie kar umownych oraz postanowień dotyczących warunków wypłaty wynagrodzenia, w sposób dla niego mniej korzystny niż prawa i obowiązki wykonawcy.
Nowa ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm. – dalej npzp) przejęła w postaci niemal niezmienionej regulację podwykonawstwa z poprzednio obowiązującego prawa zamówień publicznych z 2004 r.
Analogie dotyczą samej definicji umowy o podwykonawstwo, przepisów określających zasady zawierania umów o podwykonawstwo, instytucji bezpośredniej zapłaty podwykonawcy, obowiązku wprowadzenia do umowy w sprawie zamówienia publicznego katalogu kar umownych sankcjonujących naruszenia obowiązków wykonawcy (generalnego) związanych z podwykonawstwem czy też prawa do odstąpienia od umowy w sprawie zamówienia przez zamawiającego w przypadku wielokrotnego dokonywania bezpośredniej zapłaty podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy lub konieczność dokonania bezpośrednich zapłat na sumę większą niż 5 proc. wartości umowy. Nowe prawo zamówień publicznych wprowadza jednak kilka całkowicie nowych, ciekawych instytucji prawnych, mających na celu wzmocnienie pozycji prawnej podwykonawcy w stosunku do wykonawcy (generalnego).
Ochrona słabszego
Ich katalog rozpoczyna art. 463 npzp, który zakazuje zawierania w umowie o podwykonawstwo postanowień kształtujących prawa i obowiązki podwykonawcy, w zakresie kar umownych oraz postanowień dotyczących warunków wypłaty wynagrodzenia, w sposób...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta