Rezerwa na urlopy
Celem szacowania i zakładania rezerwy dotyczącej zaległych dni wolnych przysługujących pracownikom, jest odpowiednie odniesienie kosztów do okresu, w którym jednostka rzeczywiście uzyskuje efekty ich pracy.
Na wstępie należy podkreślić, że mimo że posługujemy się określeniem „rezerwa na niewykorzystane urlopy", to jest, w świetle art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości, rozliczenie międzyokresowe bierne. Związane jest to bowiem podstawową działalnością operacyjną jednostki, a wskazany przepis informuje między innymi, że jednostki tworzą rozliczenia międzyokresowe bierne w związku z obowiązkiem wykonania w przyszłości świadczeń związanych z bieżącą działalnością na rzecz pracowników.
UWAGA!
Decyzję o utworzeniu rezerwy na urlopy podejmuje kierownik jednostki biorąc pod uwagę m.in. rodzaj grupy pracowników, jakich dotyczą niewykorzystane w danym roku kalendarzowym urlopy wypoczynkowe oraz istotność kosztów z tytułu wynagrodzeń za zaległe urlopy.
Należy zwrócić uwagę, że wynagrodzenie za urlop nie jest dodatkowym wynagrodzeniem pracownika, ponieważ otrzymuje on z zasady 12 pensji. Zgodnie z Kodeksem Pracy pracownikowi przysługuje coroczny, płatny urlop wypoczynkowy, który powinien być udzielany zgodnie z planem urlopów. Co ważne zatrudniony nie może zrzec się prawa do urlopu wypoczynkowego. Inne zmienne składniki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta