Zażalenie na rozstrzygnięcie urzędu
Warunkiem skuteczności czynności procesowej wniesienia zażalenia na postanowienie jest zachowanie ustawowego terminu do jej dokonania.
Podejmując rozważania na temat instytucji zażalenia w postępowaniu administracyjnym, w pierwszej kolejności na uwagę zasługuje poczyniona przez Trybunał Konstytucyjny ogólna analiza w tym zakresie.
Otóż na tle braku możliwości zaskarżania do sądu postanowień wydawanych w toku postępowania administracyjnego, które są wydawane jako postanowienia wpadkowe, a w rozpoznawanym przypadku postanowień o odmowie wyłączenia pracownika w postępowaniu administracyjnym,
Trybunał ocenił to pod kątem ograniczenia konstytucyjnego prawa do sądu. Stwierdził, że ustawodawca, regulując zasady zaskarżenia postanowień, mógł zasadniczo skorzystać z dwóch możliwości. Jedna to przyznanie możliwości złożenia zażalenia i w dalszym etapie skargi sądowej na każde postanowienie wydane w ramach postępowania. Druga możliwość to poddanie niektórych postanowień, w tym wszystkich kończących, zażaleniu, a następnie kontroli sądowej. Pierwsze rozwiązanie oceniono jako mało praktyczne, nadmiernie przedłużające postępowanie.
Co do drugiego wskazano, że ogranicza wprawdzie natychmiastową weryfikację niektórych postanowień, lecz sprzyja sprawności postępowania. Weryfikacja postanowień, od których w rezultacie zażalenie nie przysługuje, jest także dokonywana, ale następuje to dopiero na etapie kontroli ostatecznego rozstrzygnięcia, ponieważ ewentualne uchybienia w zakresie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta