Pomyłki klienta nie przewidzisz
Usprawiedliwione przekonanie co do okoliczności transakcji dawało prawo do korekty VAT na bieżąco.
Naczelny Sąd Administracyjny wydał bardzo ważny wyrok dotyczący faktur korygujących in plus. Wynika z niego jasno, że praktyka fiskusa ograniczająca przed 1 stycznia 2021 r. prawo do korygowania VAT na bieżąco była błędna.
Każdy może zbłądzić
Sprawa dotyczyła firmy zajmującej się pośrednictwem w nadawaniu paczek. Z jej wniosku z lipca 2017 r. wynikało, że prowadzi serwis internetowy, który umożliwia użytkownikom składanie zamówień odbioru, przemieszczania i doręczenia bądź przewozu przesyłki przez firmy kurierskie. Opłaty za usługę mogą być pobierane z góry lub z odroczonym terminem płatności, jednakże zawsze naliczane są już w momencie wykonania usługi serwisu. Firma tłumaczyła, że ich wysokość zależy od kilku parametrów, w tym od wagi lub gabarytów przesyłki, które użytkownik deklaruje już w momencie składania zlecenia. A chciała się upewnić, jak rozliczyć VAT, gdy klient poda błędne dane i zostanie obciążony dodatkowymi opłatami zgodnie z cennikiem lub regulaminem przewoźnika.
Sama uważała, że w takiej sytuacji może ująć wystawioną fakturę korygującą in plus na bieżąco, czyli w rozliczeniu za miesiąc, w którym wykryła rozbieżności pomiędzy zleceniem użytkownika a faktycznie wykonaną usługą na podstawie specyfikacji dostarczonych przez przewoźników. W ocenie podatniczki korekta ta nie wynika bowiem z jej błędu,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta