Globalizacja w praktyce
Rok 2021 był naznaczony dwoma plagami: pandemią, która znacząco ograniczyła produkcję, oraz dotkliwym kryzysem na rynku półprzewodników.
Dobra wiadomość: firmy, mimo wyjątkowo trudnych warunków funkcjonowania, zanotowały wzrost obrotów i to często dwucyfrowy. Zła wiadomość: wszystkie firmy produkujące samochody zanotowały spadek w ogólnym rankingu. Produkcja aut w naszym regionie w 2021 r. spadła o 20 proc., najgłębszy zjazd zanotowały Czechy, Słowacja i Węgry. W znacznie lepszej sytuacji były (i nadal są) przedsiębiorstwa wytwarzające komponenty do aut.
Rok 2021 był bardzo trudny. Naznaczony dwoma plagami: pandemią, która znacząco ograniczyła produkcję, także z powodu absencji pracowników oraz zerwaniem łańcuchów dostaw, zwłaszcza dotkliwym kryzysem na rynku półprzewodników. Według wyliczeń analityków KPMG rynek motoryzacyjny odpowiada za około 10 proc. światowego zapotrzebowania na półprzewodniki. Jednakże według szacunków branża ta może ponieść nawet 80 proc. ogółu strat wywołanych problemami z ich dostępnością. W efekcie produkt krajowy brutto w naszych krajach w 2021 r. zmniejszył się o 0,6 pkt proc., do 5,6 proc. Ten spadek ma być jeszcze głębszy w roku 2022.
Błąd sprzed lat
W 2020 roku, momencie wybuchu pandemii Covid-19, producenci samochodów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta