Wszystkie współdzielone pojazdy w jednym miejscu
Huby mobilności, innowacyjne rozwiązanie w infrastrukturze transportowej, mają podbijać metropolie nad Wisłą. W samej Warszawie mogłoby powstać 750 takich miejsc.
Wydzielone i specjalnie oznakowane węzły parkingowe łączące wynajmowane przez aplikacje pojazdy na minuty – rowery, hulajnogi, skutery i auta wyposażone w stacje ich ładowania – mają być „wpięte” w miejską tkankę. Plan zakłada, by łączyć takie obiekty z infrastrukturą logistyczną (automaty paczkowe) i komunikacyjną (punkty przesiadkowe m.in. autobusów). Ideę wspierają operatorzy z branży współdzielonych pojazdów (tzw. sharing). Czy miasta uporządkują rynek sharingu, gdzie na razie panuje wolna amerykanka, a pojazdy pozostawiane są w dowolnej lokalizacji, często zaburzając ład w przestrzeni publicznej?
Game changer
– Współdzielona mobilność dostępna jest już w 200 miastach w Polsce. Na koniec września br. składało się na nią ok. 125 tys. pojazdów, a potencjał tych usług jest jeszcze dużo większy. Nie ma wątpliwości, że zasługują one na specjalną infrastrukturę, która nada sharingowi nowy impet i zwiększy jego znaczenie jako alternatywy dla prywatnych aut i uzupełnienia komunikacji miejskiej – mówi Adam Jędrzejewski, prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto.
Przykład może dać Warszawa, gdzie w ostatnich tygodniach światło dzienne ujrzały dwa strategiczne dokumenty. Pierwszy to „Zielona wizja Warszawy 2023–2030”, wskazująca działania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta